Leserinnlegg: Alle skal få være med

Noe av det aller beste med lavterskel helsetilbud er at alle kan være med, det kan foregå hvor som helst i kommunen og det koster ikke mange kronene. Å bruke penger på dette er noe av det klokeste vi kan gjøre for å bedre folkehelsen i våre levende bygder.

Et lavterskel helsetilbud som har hatt stor suksess er FYSAK. Før var det i snitt 11 deltakere på trening. Etter at tilbudet ble kjent i lokalavisen i 2018 er snittet 19 deltakere. Dette er helt fantastisk. Mennesker møtes to ganger i uka for å trene, sosialisere og skape nye vennskap. Folk kommer tilbake arbeid, folk tar videreutdanning og folk får bedre livskvalitet. FYSAK tilbudet koster 220 000 kroner i året. Hvis en person kommer tilbake i arbeid har vi spart inn mer enn denne summen. FYSAK lønner seg.

De neste årene skal vi utvikle flere lignende lavterskel helsetilbud. Aurskog-Høland Arbeiderparti går til valg på dette. For eksempel er det muligheter å bruke de fire bassengene vi har i kommunen, særlig bassengene på Aurskog, Løken og Hemnes hvor det er mindre aktivitet enn på Bjørkebadet. Trening i vann er lite belastende og noe de aller fleste kan være med på. Et annet eksempel kan være å opprette en skigruppe eller lignende. Det blir viktig å utvikle tilbud som gir en god helhet.

Lag og foreninger stiller alltid opp for å legge til rette for slike tilbud, for eksempel slik Høland Idretts- og Ungdomslag (HIUL) har gjort for FYSAK. Uten lag og foreninger går det ikke. Vi er helt avhengig at dere er med på laget. Det blir viktig at kommunen, lag og foreninger samarbeider godt for å skape helsetilbud som alle kan være med på.

Lavterskeltilbud innen helse er en av sakene jeg vil jobbe aller mest med de neste fire årene hvis jeg blir valgt inn i kommunestyret 9. september. Det er 100 prosent opp til deg. Bruk stemmeretten.

3.kandidat og leder av Aurskog-Høland Arbeiderparti.

Publisert i Indre Akershus Blad 2. september.