Arbeiderpartiet har et ansvarlig budsjettforslag

Formannskapsgruppa

Aurskog-Høland Arbeiderparti har vist i en årrekke at vi er et ansvarlig styringsparti i Aurskog-Høland og Rømskog kommuner. I den forrige perioden var det solide overskudd i gamle Aurskog-Høland kommune hvert eneste år. I 2016 var overskuddet på 54 millioner kroner noe som ble beskrevet som «tidenes beste». I 2017 var overskuddet 33 millioner kroner. I 2018 var overskuddet 13 millioner kroner. I 2019 var overskuddet 26 millioner kroner.

I dette budsjettforslaget foreslår vi noe ingen av partiene i posisjonen har gjort. Aurskog-Høland Arbeiderparti foreslår å øke eiendomsskatten til litt over 2019-nivå. Hvis det ikke hadde blitt en endring i eiendomsskatteloven på Stortinget, ville eiendomsskatten i Aurskog-Høland kommune vært på nivå med vårt forslag. Vårt forslag er en videreføring av nivået på eiendomsskatten forrige periode i kroner og øre. Ved å ta et slikt grep viser vi økonomisk ansvarlighet, og vi ønsker at disse pengene skal gå målrettet til barn, unge og eldre. Det handler om å prioritere det som er det aller viktigste.

Skatteinntektene til Aurskog-Høland kommune blir som regel høyere enn budsjettert. Posisjonen har budsjettert med 5 million kroner i høyere skatteinngang, Arbeiderpartiet har 2 million kroner, noe som er et mer konservativt estimat. I tillegg ønsker vi å kutte konsulentbruken, vikarbruken og effektivisere administrasjonen. Dette innebærer en reduksjon på totalt 1 650 000 kroner.

Aurskog-Høland Arbeiderparti foreslår kutt i investeringene på 3 375 000 kroner. Disse investeringene mener vi kan vente noen år. Det viktigste denne kommunestyreperioden er barn, unge, eldre, miljø og arbeid. Disse kuttene vil ha en positiv innvirkning på total økonomien til Aurskog-Høland kommune.

Arbeiderpartiet ønsker å bruke 8 627 000 kroner av overskuddet, men hvis skatteinntektene blir høyere enn budsjettert vil dette beløpet bli redusert med flere millioner. Hvis det blir en skatteinngang på nivå med posisjonen sitt forslag vil vårt budsjettforslag bruke rundt 5 627 000 kroner av overskuddet, noe som innebærer et overskudd på rundt 20 millioner. Vi velger og ikke bruke en krone av koronamidlene på over 15 millioner kroner, det er viktig å understreke.

Dette er et ansvarlig budsjettforslag som vil skape en bedre hverdag for barn, ungdom, familier og eldre. Vi ønsker å bygge fremtidas kommune med en sosial profil.

Randi Ransberg, Steinar Ottesen, Turid Dahlum Nilsen og Tommy Lunaas

Aurskog-Høland Arbeiderparti