Leserinnlegg: Bjørkebadet har forandret kommunen

Mer folkehelse, bedre integrering og en ny sosial møteplass for alle. Ja, det er liten tvil om at vår nye svømmehall har forandret livet til mange innbyggere.

Aurskog-Høland Arbeiderparti er veldig stolt av Bjørkebadet og har stemt ja til svømmehallen hele veien. Tanken bak en ny svømmehall var i mine øyne å bedre folkehelsen i kommunen. For mange som sliter med muskel- og leddsmerter, har skader eller andre plager så er svømming en ideell treningsform. Belastningene er minimale og helsen blir bedre for vært eneste svømmetak. Dette er noe av grunnen til at Arbeiderpartiet sier klart og tydelig at vi skal ha vann i alle våre bassenger. Det betyr på Hemnes, Løken, Bjørkelangen og Aurskog.

Min mening er at Bjørkebadet er tidenes folkehelsetiltak i vår kommune, og det har blitt så mye mer enn det også. Vår nye svømmehall har blitt en sosial møteplass som har erstattet mange av de gamle møteplassene. Det blir mindre ensomhet og mer sosialisering. Mennesker som vanligvis ikke prater med hverandre gjør det, og det er helt uvesentlig hvilket postnummer du har, politisk overbevisning eller hudfarge. Noe jeg selv har erfart ved flere anledninger.

Det har blitt en arena for integrering. På Bjørkebadet er det mennesker fra hele verden som snakker forskjellig språk, tror på forskjellige guder og har forskjellige bakgrunn. Folk snakker sammen, lærer om hverandre og forståelsen for andre kulturer blir bedre. Det er viktig for å skape god integrering og redusere barrierer.

Lokale arbeidsplasser er mer enn viktig. Ved å bygge egen svømmehall har vi skapt arbeidsplasser for mange mennesker i vår kommune. Ja, det vil ta litt tid å finne en driftsform som fungerer optimalt. Ja, det er mulig det blir noen røde tall i 2019. Men alt kan ikke måles i kroner og øre. Det har blitt bedre folkehelse, mindre ensomhet og bedre integrering. Jeg er helt sikker på at vi får tilbake mange ganger pengene vi bruker. Bjørkebadet har forandret kommunen til det bedre. De neste fire årene skal Arbeiderpartiet fortsette å gjøre det samme.

3. kandidat og leder av Aurskog-Høland Arbeiderparti.