Derfor sier vi ja til Rømskog

En intensjonsavtale mellom Aurskog-Høland og Rømskog kommune er på plass. Vi er positive til en sammenslåing. Her leser du hvorfor.

original_1478638917_9084492

Her kan du lese intensjonsavtalen

Ragnar Heide (kommunestyrerepresentant og leder av komiteen for oppvekst og utdanning)

Vi er allerede tjenesteleverandør innen flere områder til Rømskog kommune, dette vil da ikke utgjøre store utfordringer for oss. Vi er bedt om å være med på denne reformen og jeg tror at hvis vi gjør en god jobb med å finne sammen med Rømskog så vil ikke fylkesmannen/regjeringen finne på å tukte oss sammen i en storkommune på Romerike hvor vi er langt unna beslutningsmyndighet.

Stein Lie (kommunestyrerepresentant og medlem av formannskapet)

En sammenslåing med Rømskog er naturlig for innbyggerne i Aurskog-Høland. Vi har i mange år hatt et utstrakt samarbeid med Rømskog på mange områder. Som for eksempel skole, legevakt og brannvesen. Jeg tror at det blir en god løsning for begge kommunene. Aurskog -Høland har 50 års erfaring med å ta vare på lokalsamfunnene og dette kommer Rømskog til gode. Vi kjenner Rømskog og Rømskog kjenner oss, og dette kan bli en sammenslåing uten de store utfordringene.

Steinar Ottesen (kommunestyrerepresentant og leder av komiteen for helse og rehabilitering)

Det har vært viktig for meg at Aurskog-Høland skal bestå som Aurskog-Høland. Derfor var en sammenslåing mot Skedsmo kommune ikke et ønsket alternativ for meg personlig. En sammenslåing med Rømskog vil gjøre at vi ikke mister vår egen identitet og det er jeg glad for. Vi har et godt samarbeid fra før og nå kan vi muligens få et nytt tettsted som vi skal ønske hjertelig velkommen, akkurat slik man gjorde i 1. januar 1966. Aurskog-Høland kommune blir større i areal og det er en utfordring vi må ta på alvor, men står vi sammen klarer vi også dette. Dette er en nasjonal dugnad og Arbeiderpartiet er kjent for å stille opp. Det har vi gjort og vi har valgt det beste for begge kommunene mener jeg. Vi er bedre rustet for å møte utfordringene som venter i fremtiden og det er viktig når vi skal bygge fremtidas lokalsamfunn.

Randi Ransberg (kommunestyrerepresentant og gruppeleder)

Antall kommuner i Norge er høyt, så det er positivt at vi får en gjennomgang av kommunestrukturen i Norge. Jeg mener at en kommunesammenslåing mellom Aurskog-Høland kommune og Rømskog er en framtidsretta løsning. Vi har allerede i dag et godt samarbeid, så sammenslåingen vil ikke bli av det dramatiske slaget. Endringene vil bli størst for Rømskog. Aurskog-Høland og Rømskog vil utgjøre et stort areal i Akershus, og det må vi i større grad bruke som argument for å få større gjennomslagskraft for våre saker på fylkesnivå. Vi er blant annet avhengig av gode kollektivtransporttilbud til våre innbyggere.

Even Berg Nordmo (kommunestyrerepresentant og medlem av komiteen for teknisk drift og kultur)

Vi har allerede et tett og godt samarbeid.

Vi vil få større fagmiljøer.

Effektiv drift (stordriftsfordeler).

Tjenestetilbud tilpasset nye forskrifter.

Gjøre vår del av moderniseringsdugnaden.

Unngåelig sammenslåing på sikt. Og det er en økonomisk gevinst hvis man er tidlig ute.

Roger Evjen (ordfører)

Ordføreren kommenterte intensjonsavtalen hos Indre Akershus Blad.