Derfor stemte vi ja til ny svømmehall

I går stemte flertallet i kommunestyret for at vi skal bygge nytt svømmeanlegg på Bjørkelangen, og Aurskog-Høland Arbeiderparti gikk enstemmig inn for dette. Her kan man lese hvorfor.

original_1478638912_2025795

Ny skole på Bjørkelangen må også ha et nytt svømmebasseng. Disse to politiske sakene henger sammen. Nå får elevene ikke bare en ny skole, men også et nytt svømmebasseng. Det er noen utfordringer knyttet til transport av de minste skoleelevene, men mange andre kommuner i Norge løser slike utfordringer daglig. Det skal vi også klare.

Beliggenheten blir utenfor rådhuset hvor svømmehallen blir lett tilgjengelig for alle. Vi håper at mange av innbyggerne og andre interesserte tar turen dit. Det er ingen tvil om at det er mange andre enn elevene ved Bjørkelangen skole som også skal bruke svømmehallen, og for dem vil beliggenheten utenfor rådhuset være god. Mange av de eldre, som er avhengig av kollektivtransport, kommer seg nesten helt til døra med den beliggenheten som er valgt. Det er også bra at helsehus og svømmehall er lokalisert på omtrent samme område.

Vi må fokusere enda mer på folkehelse i framtida, ikke minst med tanke på forebygging. Folkebadene representerer allerede i dag mye positivt for folkehelsa, og den nye svømmehallen vil bli enda et godt bidrag. Svømmehallen på Bjørkelangen blir et løft for Aurskog-Høland kommune.

HVA MENER NOEN AV VÅRE FOLKEVALGTE?

ORDFØRER ROGER EVJEN

- Svømmeanlegg er et løft for kommunen. Det er god folkehelse - viktig bidrag for gode tjenester innen skole, helse og frivillighet.

RANDI RANSBERG

- I valgkampen lovet vi å bygge svømmehall, og valgløfter er til for å holdes. Det skaper troverdighet. Sammen med de lokale svømmebassengene, vil svømmehallen på Bjørkelangen være et supert tilbud til alle som liker å svømme, eller holde seg i form gjennom aktiviteter i vann, Med et basseng med heve- og senkebunn, legges det ekstra til rette for de minste, og de som trenger rehabilitering og/eller fysioterapi. Svømmehallen blir et løft for hele kommunen vår, og det bidrar til en styrking av Bjørkelangen som kommunesenter.

STEIN LIE

- Skal vi gjøre Aurskog-Høland til et attraktivt sted å bo i fremtiden, må vi gi mennesker et godt tilbud. Jeg mener at det å bygge er svømmeanlegg på Bjørkelangen er et steg i retning av å gjøre Aurskog-Høland til et mer attraktivt sted å bo.

TOMMY LUNAAS

- Jeg stemte ja fordi svømmebasseng må vi ha. Det blir et kjempebra tiltak for folkehelsa. Så blir det enda et godt tilbud til alle i kommunen.

ELI I. OSTRØ

- Dette er et godt tilbud til barn og eldre. En annen gruppe, som ofte faller mellom to stoler, er oss midt i mellom. Nå får også vi et tilbud, med et 25m basseng med bedre mulighet til egen svømmetrening uten at bassenget vil føles trangt. Videre vil det være et godt tilbud for multifunksjonshemmede i kommunen med hev/senkebunn for lettere nødvendig bistand i vannet. Motorisk er svømming et godt tilbud for de fleste med fysiske handikap. Dessuten tenker jeg at dette kan gi foreninger/lag og etater i kommunen nye muligheter; førstehjelp og livredningskurs, dykkerkurs, osv. i tillegg til allerede eksisterende tilbud.

STEINAR OTTESEN

- Dette er bra for folkehelsen i Aurskog-Høland kommune og mange personer som sliter med muskel- og leddsmerter får et terapibasseng. Dette kan bli en del av den medisinske behandling for fysio- og ergoterapeutene. Samtidig får vi mye for pengene og dette er et tilbud hele bygda kan benytte seg av. Elevene ved Bjørkelangen skole får et nytt svømmebasseng og alle innbyggerne får et bedre svømmetilbud. Vi skal fortsatt verne om de andre bassengene i kommunen slik det var bred enighet om under valgkampen.