Et godt 2016 for Arbeiderpartiet

De tre siste månedene har Arbeiderpartiet hatt et gjennomsnitt på over 36 prosent. Dette lover godt foran stortingsvalget neste år.

Året startet med en oppslutning på 32-33 prosent, men vi har hatt en jevn fremgang siden sommeren. 100 dager med et snitt på over 36 prosent er et knallsterkt tall, men tidligere valg har demonstrert at det er altfor tidlig å konkludere. 2001 er det godt eksempel på dette. Vi kan ikke ta noe for gitt, da er faren for et Solberg gjenvalg stort.

Det magiske tallet

Det magiske tallet er 85 stortingsmandater. I november og desember har vi flertall sammen med SV og Senterpartiet, og Jonas Gahr Støre hadde blitt landets neste statsminister. Arbeid, muligheter og trygghet blir tre nøkkelord hvis det blir en Støre-regjering. I oktober var det et borgerlig flertall. Dette valget kan bli en thriller og hver eneste stemme teller. Derfor må vi ha en effektiv, koordinert og omfattende valgkamp hvis vi skal vinne valget, og gi landet en ny kurs hvor vi bruker de store pengene på de store oppgavene.

Hjemfylke kan avgjøre

I Akershus har vi i dag fem stortingsrepresentanter, men i enkelte målinger har vi hatt syv representanter inne.  Vi bør ha minst seks representanter fra Akershus på Løvebakken. Vårt fylke kan avgjøre valget og det må vi ta innover oss. Det handler om hardt arbeid. Det innebærer å banke på dører, stå på stand, skrive leserinnlegg, snakke med naboen og være til stede på nett. Og mye annet. Valg vinnes i fellesskap ikke alene.

Skrevet av Steinar Ottesen

Tallene er hentet fra Poll of Polls.

Foto: Arbeiderpartiet.no

Snart starer valgkampen igjen. Foto: Arbeiderpartiet.no