Et samfunn med små forskjeller

De økende forskjellene mellom fattige og rike har fått for liten oppmerksomhet i denne valgkampen. Ønsker du et samfunn med mindre forskjeller – stem Arbeiderpartiet.

Randi Ransberg

De økende forskjellene mellom fattige og rike har fått for liten oppmerksomhet i denne valgkampen. Vi kan ikke sitte og se på at flere og flere barn vokser opp i stor fattigdom. Mange av oss har opplevd å ha skikkelig dårlig råd for en periode, om det var i studietida, da vi etablerte oss eller da samboeren mistet jobben. Men det kan nok ikke sammenlignes med de som over lang tid lever på og under fattigdomsgrensa.

I følge SSB har lønna til de som tjener mest i Norge økte med 700 000,- (!!!) fra 2006 – 2016 (årslønn på kr. 1,9 mill i 2016), mens for de som tjener minst, har inntekten økt med bare kr. 56 000,- i samme periode (årslønn på kr. 273 000,- i 2016). I 2015 hadde 282 600 nordmenn en inntekt på under kr. 212 000,- for aleneboenede (tall hentet fra Perspektivmeldingen 2017). Dette betyr at svært mange mennesker hver eneste dag sliter med å leve et anstendig liv fordi de ikke har råd.

Norge er et spleiselag, og vi kan ikke ha det slik at de hardtarbeidende med lave eller gjennomsnittlige lønninger skal bidra hver måned, mens noen av de rikeste skal få slippe. De som har mest skal selvsagt være med på spleiselaget. Derfor kan vi ikke ha en politikk der de rikeste blir nullskatteytere. Vi må sørge for at de som har minst får gode nok ordninger til å klare seg. De tjener hele samfunnet på.

Jeg tror at Arbeiderpartiet har den beste politikken for et samfunn med små forskjeller. Dette er noen av tiltakene som kan gjøre forskjellene mindre: Arbeid til alle. Har du jobb og tjener anstendig vil du klare deg mye bedre enn om du sitter uten arbeid. Vi må ha et NAV som hjelper de som trenger det, om det er med å komme i jobb eller det er økonomisk bistand for de som faller utenfor arbeidslivet. Det handler om at vi ønsker en rettferdig skattemodell der de som har mest også bidrar mest, vi må øke innsatsen mot ledighet og sosial dumping, og vi må styrke arbeidsmiljøloven, slik at folk får fast arbeid fremfor midlertidige ansettelser.

Ønsker du et samfunn med mindre forskjeller – stem Arbeiderpartiet.

Randi Ransberg

Gruppeleder