Grønn sosialdemokrat fra Setskog

Lasse Heggedal

Lasse Heggedal ble med i Aurskog-Høland Arbeiderparti i 2018 og har flere verv i partiet. Levende bygder og klima er viktige saker for setskauingen.

Hvorfor ble du medlem av Arbeiderpartiet?

- Aurskog-Høland Arbeiderparti har alltid hatt de dyktigste folka og jeg synes at det Roger Evjen fikk til om ordfører var meget bra. Jeg fikk mer og mer lyst til å engasjere meg og Arbeiderpartiet var det eneste alternativet, sier Lasse Heggedal.

Hvordan er det å være med i en  Ap-gruppe med mange veteraner som jobber med budsjett og økonomien til Aurskog-Høland kommune. Hvordan har det vært?

- Det er kjempespennende. Et skikkelig lynkurs i kommuneøkonomi. Det er krevende å henge med den gjengen hvor det blant annet er to tidligere ordførere, men utrolig lærerikt og ikke minst gøy. Det blir spennende å se hva som blir resultatet.

Forkjemper for tog til bygda

Lasse har en krevende jobb og to barn i ung alder. Det blir ikke alltid så mye tid til overs, men han er en ivrig fisker og jakter hver høst. Når vi spør han om hjertesaken svarer han konstant klima. Det er ingen tvil. Han er en grønn sosialdemokrat, og det er mange av oss.

Hva er din hjertesak?

- Klima. Vår verden står ovenfor en kjempeutfordring. Vi må tenke klima i alle avgjørelser og det må starte nå. Det er også en av grunnene til at jeg er positiv til tog. Først og fremst på grunn av helheten i prosjektet og klimagevinsten med å flytte så mange over fra fly til tog, sier Lasse Heggedal.

- Den andre grunnen til at jeg ønsker tog er at jeg jobber i en bedrift i som heter «Bygg med Oss». Vi trenger god kompetanse. Det kan være tømrere, ingeniører eller arkitekter. Å få tak i folk med denne kompetansen kan være vanskelig på bygda. Tilgangen til høyt utdannede arbeidskraft kan være en mangelvare. Blir det kortere reisevei til Oslo-området vil det bli en helt annen hverdag. Mange av våre samarbeidspartnere har uttrykt det samme, sier Heggedal.

Jeg er helt sikker på at jernbanen vil skape flere arbeidsplasser i kommunen og da tenker jeg ikke bare på Bjørkelangen. Arbeid til alle er tross alt jobber nummer en.

Vi skal ha levende bygder

Etter å ha bodd i hovedstaden i noen år valgte Lasse å ta med familien hjem til idylliske Setskog. Her bor han et steinkast unna Setten. En avgjørelse han ikke angrer på.

Hva er bra med å bo på Setskog?

- Det beste med å bo på Setskog er Setten og naturen rundt. Det skal vanskelig gjøres å finne en finere innsjø. Her har jeg også jobb, familie og venner.

Hva er viktige saker på Setskog?

- Det er å holde bygda i livet. Vi skal ha levende bygder i vår kommune. Det innebærer at vi må ha byggeklare tomter og et solid oppvekstsenter. For at vi skal ha full klasserom må vi tiltrekke oss familier i rett alder. Dette gjør vi ved å tilby bedre tomter og eiendommer enn de kan kjøpe andre steder.