Hvem skal du stemme på?

Hvorfor skal du stemme på Arbeiderpartiet? Randi Ransberg gir deg svaret.

Randi Ransberg gjennomfører valgkamp på Momoen.

Det er ikke alltid like lett å vite hvem man skal stemme på når det er valg. Det er heller ikke alltid like lett å få øye på de viktigste forskjellene på partienes politikk. For mange er det en spesiell sak som får avgjøre valget man tar.

Vi i Arbeiderpartiet er opptatt av arbeid til alle. Er du arbeidsfør, er det å ha en jobb å gå til svært viktig for de fleste mennesker. Selvsagt er dette knyttet til å ha en inntekt, bruke sine evner og anlegg på en god måte, og det er godt å vite at noen trenger oss. Å være i arbeid gir oss tilhørighet og et sosialt fellesskap å være en del av, og vi opplever å være en del av samfunnsutviklingen fordi vi bidrar til fellesskapet. Derfor er arbeid til alle så viktig.

Vi i Arbeiderpartiet mener at en sterk, offentlig helsetjeneste er det beste for våre innbyggere. Vi sier nei til å privatisere denne sektoren enda mer. De offentlige sykehusene skal gi et bredt, fremtidsrettet og godt tilbud til pasienter landet rundt, og det skal ikke være størrelsen på lommeboken som avgjør hvilken behandling du får om du blir syk. De offentlige sykehusene trenger økonomiske rammer som gjør det mulig å korte ned ventetiden på behandling, derfor vil Arbeiderpartiet styrke sykehusenes økonomi.

Vi i Arbeiderpartiet vil ta klimaendringene på alvor. Vi må kutte utslippene av klimagasser. Dette kan gjøres gjennom å satse enda mer på nullutslippskjøretøy, og legge til rette for ladestasjoner for elbiler og fyllestasjoner for hydrogenbiler. Vi må prioritere kollektivtrafikken og det må være et godt kollektivtilbud hvis folk skal velge buss framfor bil. Slik kan vi få ned køene og kutte i utslippene. I tillegg må vi legge til rette for boligbygging nær kollektivknutepunkt, slik at vi gjør det enklest mulig å velge kollektivt.

Vi i Arbeiderpartiet vil satse på kunnskap gjennom å styrke innsatsen for de yngste. Vi vil ansette flere lærere. Vi ønsker en bemanningsnorm fra 1. til 4. klasse. Vi må gjøre det vi kan for at elevene lærer å lese, skrive og regne så tidlig som mulig i skoleløpet, derfor vil vi innføre lese-, skrive- og regnegaranti etter 2. klasse. Denne garantien innebærer at man skal kartlegge alle elevers lese- og regneferdigheter i 1. og 2. klasse. Deretter vil vi innføre en garanti der elever under et definert minstenivå i lesing og regning får et tilrettelagt tilbud om intensivopplæring og annen oppfølging. Styrker vi den tidlige innsatsen vil mange flere barn få det bedre, og det vil gi elevene de beste forutsetningene for å lykkes i skolehverdagen.

Synes du dette er gode forslag, ja da kan du stemme på Arbeiderpartiet. Godt valg.

Randi Ransberg

Gruppeleder

Aurskog-Høland Arbeiderparti

Publisert i Indre Akershus Blad 14. august.