Ja til høyhastighetstog over Bjørkelangen

Aurskog-Høland Arbeiderparti sier et rungende ja til høyhastighetstog over Bjørkelangen og programfestet dette i 2014.

Randi Ransberg og Aurskog-Høland Arbeiderparti sier ja til høyhastighetstog over Bjørkelangen.

Bjørkelangen Næringsforening arrangerte nylig åpent møte om Glommakryssing. Dette var et interessant møte. Vi fikk god informasjon om de ulike alternativene som foreligger, og vi fikk innblikk i kostnadene knyttet til de ulike alternativene. Aurskog-Høland Arbeiderparti ønsker en rask og god løsning for ny Glommakryssing. Kostnader og tidsaspektet er viktig i denne saken. Dette prosjektet må ikke dras mer ut i tid.

Trygve Tamburstuen kom med noen interessante innspill knyttet til togforbindelse mellom Oslo og Stockholm, over Bjørkelangen. Tenk om det var mulig å reise fra Oslo til Stockholm på under tre timer. Eller bruke 19 minutter fra Bjørkelangen til Oslo. Det hadde hatt stor betydning for pendlere, næringslivet, miljøet og ikke minst for trafikken over Fetsundbrua. Dette vil gitt kommunen vår store utviklingsmuligheter. Dette oppfattes kanskje som vel visjonært, men det må være lov å tenke stort.

På svensk side er det etablert et eget selskap Oslo-Stockholm 2.55 AB (Oslo-Stockholm 2.55.se) – eid av Region Värmland og Region Örebro, Karlstad og Örebro kommuner, som nå undersøker næringslivets interesse for å bygge en togforbindelse mellom Oslo og Stockholm. En av utfordringene er strekningen Lillestrøm–Arvika. En løsning med tog over Bjørkelangen er god, både med tanke på kostnader, tid, trafikkgrunnlag og ikke minst miljø. Det er selvsagt mange spørsmål knyttet til bygging, drift og finansiering av en slik bane, men hvis man virkelig vil vise at man vil satse på gode kollektivløsninger og ta vare på miljøet, er bygging av jernbane framtida. Effektiv og miljøvennlig transport av både mennesker og gods er til det beste for alle. Allerede høsten 2014 programfestet Aurskog-Høland Arbeiderparti at vi ønsker høyhastighetstog over Bjørkelangen. Det er gledelig at flere partier vil det samme, og da må vi alle dra i samme retning. Nå må alle gode krefter samles og jobbe systematisk for at en slik løsning kan bli realisert.

Randi Ransberg

Gruppeleder i Aurskog-Høland Arbeiderparti

Publisert i Indre Akershus Blad 29. mai 2017.