Leserinnlegg: Dugnad for flyktningene

Randi Ransberg og Steinar Ottesen skrev nylig et leserinnlegg hvor man understreket viktigheten av god integrering og at vi håper det blir en dugnad for flyktningene.

original_1478638921_0124083

Forestill deg at du må flykte fra alt. Familien din, vennene dine og det trygge hjemmet ditt. Du vet ikke om du noen gang kommer tilbake. For de aller fleste mennesker er det en skremmende tanke. Den dagen dette blir reelt, og du faktisk må flykte, blir livet satt på vent. Tenk om ingen skulle bry seg om deg på det stedet du ankommer. Flyktninger er mennesker som deg og meg. De trenger mat, trygghet og omsorg. Kommunestyret har vedtatt at vi skal ta imot flere flyktninger, både voksne og mindreårige. Selv om vi alle er forskjellig, er vi alle likeverdige mennesker. Flyktninger er hjertelig velkommen til Aurskog-Høland. Nå starter dugnaden og vi håper alle blir med på laget.

Å vise solidaritet har vi nå demonstrert i praksis. Nå må vi ha fokus på å ha en god integrering. Mye må legges til rette av administrasjonen, og dette arbeidet skal vi folkevalgte støtte opp om. God integrering krever ressurser og en langsiktig plan med fokus på arbeid, bolig, helse og utdanning. Et viktig supplement vil være frivilligheten. Vi har en dugnadsånd som gnistrer i denne bygda, det må også gjelde flyktninger, hvis vi skal klare å integrere alle på en god måte. Noe som selvsagt må være målet. Her vil lag og foreninger spille en viktig rolle. Dette kan være arenaer hvor man vil lære norsk, bli integrert i lokalsamfunnet og gjøre noe som er givende. Det finnes allerede gode eksempler på dette i Aurskog-Høland. La det bli mange flere i årene som kommer.

Aurskog-Høland Arbeiderparti ser på flyktninger som en unik ressurs og en positiv tilvekst til bygda vår. Vi skal være romslige og rause fra første stund. Det må være vårt motto. Vi må demonstrere at dette ikke bare er flotte ord, men også noe vi kan vise igjennom handling. Du kan for eksempel være en «veiviser» inn i lokalsamfunnet, gjennom uformell kontakt, aktivitet, eller som språkvenn. Sammen skal vi skape en bedre hverdag for flyktningene, som igjen vil skape et mer mangfoldig Aurskog-Høland. Det handler ikke om å være for eller imot flyktninger, det handler om integrering. Vi er klare for dugnad, er du?

Steinar Ottesen og Randi Ransberg

Aurskog-Høland Arbeiderparti

Publisert i Indre Akershus Blad 12. februar 2016.