Leserinnlegg: Nærmere en hurtigladestasjon

Mandag 2. mai 2016 ble det gjort et historisk vedtak i kommunestyret i Aurskog-Høland kommune. Aurskog-Høland Arbeiderparti foreslo sammen med samarbeidspartiene å sette av 100 000 kr til en hurtigladestasjon på Bjørkelangen.

original_1478642870_754429

Hurtiglading er betegnelsen på ladestasjoner som kan lade elbiler fra 0 opp til 80 prosent kapasitet i løpet av cirka 20 minutter. Det har over en årrekke vært behov for en slik ladestasjon i vår kommune. Forslaget ble til stor glede vedtatt enstemmig. For at stasjonen skal realiseres, kreves det at næringslivet stiller opp med minst en like stor sum slik at prosjektet fullfinansieres.

Aurskog-Høland er på god vei til å bli bioenergikommunen. Ny skole på Bjørkelangen skal bygges i massivtre som reduserer klimautslippene og solenergi er planlagt på flere kommunale bygg. Aurskog-Høland Arbeiderparti mener det er viktig å følge opp ved å tenke miljø i alle politiske beslutninger.

Aktiviteten i oljesektoren reduseres samtidig som flere og flere velger hybrid- eller elbil framfor bensin- eller dieseldrevne biler. Elbil er en del av fremtiden til den norske bilparken. Da må politikerne legge forholdene til rette slik at det blir enkelt å velge det som er mest miljøvennlig. Et tiltak i riktig retning er å bidra til en hurtigladestasjon i kommunen.

Mandag gikk startskuddet for det grønne skifte. Selv om vi har en lang vei igjen før vi er i mål, har vi i det minste forlatt startstreken. Jeg håper at næringslivet bidrar og at stasjonen blir en realitet så fort som overhode mulig. Det har både innbyggerne og forbipasserende ventet lenge på, altfor lenge.

Av Steinar Ottesen

Kommunestyrerepresentant for Aurskog-Høland Arbeiderparti og leder av komiteen for helse og rehabilitering.