Mer til idrettslagene gir mer til folkehelse

Foto: Indre Akershus Blad

Aurskog-Høland Arbeiderparti foreslår og støtter at idrettslagene får totalt 500 000 kroner ekstra i hallstøtte i budsjettet for 2020. Idrettslagene leverer et utrolig viktig tilbud til barn, unge, voksne og eldre. Det fortjener alle idrettslagene ros for. Vi er veldig heldig i vår kommune som har en dugnadsånd uten sidestykke.

Arbeiderpartiet mener at dette kun må være starten. Idrettslagene har forandret seg de siste tiårene og leverer i dag mange flere tilbud enn tidligere. Det er ikke bare idrett. For eksempel skaper Høland Idretts- og Ungdomslag (HIUL) folkehelse i et stort omfang. På Høland Stadion holder det suksessfulle tilbudet Fysak Styrke til. En høstdag i oktober benyttet 34 personer seg av tilbudet. I tillegg er det en egen KOLS-gruppe som trener sammen. HIUL legger alt til rette for slike tilbud og gjør mer enn det som forventes.

Ikke nok med folkehelse, mange idrettslag driver også med eldreomsorg. Hver dag møtes eldre mennesker i egen regi til sosial samvær på Høland Stadion for eksempel. Det koster kommunen 0 kr. Det gir mange mennesker en bedre og mer meningsfull hverdag. Det gir mange eldre en fast møteplass i livet. Dette må det bli mer av.

I 2020 går vi for 500 000 kroner mer i hallstøtte til idrettslagene, og vedlikeholdsfondet til idrettslagene skal videreføres. I resten av perioden skal vi fortsette å øke støtten og vurdere flere løsninger som kan gi idrettslagene flere ressurser.

Arbeiderpartiet har ikke glemt lag og foreninger. Vi ønsker også å øke støtten til lag og foreninger med 500 000 kroner. Frivilligheten vil få en ekstra julegave i kommunestyret 16. desember.

Leder av Aurskog-Høland Arbeiderparti og medlem av formannskapet

Tommy Lunaas

Leder av utvalget for kultur og medvirkning