Nå er det arbeidsfolks tur

Etter åtte år med en høyreregjering har forskjellene mellom folk økt, de som har mest har fått enorme skattekutt og velferdsstaten har blitt gradvis svekket. Nå trenger vi en ny rødgrønn regjering som setter vanlige folk først.

Erna Solberg har sentralisert og privatisert Norge. Disse såkalte reformene har ikke skapt noen resultater. Vi bor nå i Viken og ingen har forklart hvorfor dette var en god ide. Det har blitt færre ressurser til politiet i Aurskog-Høland. Jernbanen er på god vei til å bli privatisert. Velferdsprofitørene tjener mer penger på velferd enn noen gang. Deltidskrisen er her fortsatt og det er ingen løsning i sikte. Krisen handler om at det er vanskelig å få en hel stilling som gjør at du får ei lønn å leve av, en rettferdig pensjon og muligheten til boliglån.

De rike har fått enorme skattekutt og vanlige folk har fått fjerning av feriepenger på dagpenger, innføring av egenandel for fysioterapi for kronisk syke og kutt for barn med dårlig syn og skjeve tenner. Høyreregjeringa har demonstrert at det er millionærer som er målgruppen, ikke arbeidsfolk.

Arbeiderpartiet vil prioritere annerledes enn de borgerlige partiene. Vi vil ikke kutte i skattene til de med størst formuer. Vi vil ikke kutte i arbeidsavklaringspenger om du blir syk. Vi vil prioritere deg. Du som tar vare på de mest sårbare av oss. Du som ofte ikke blir sett og verdsatt nok. Du som står på hver dag for fellesskapet enten det er i Aurskog-Høland, Aurdal eller Asker.

Hva ønsker Arbeiderpartiet? Fordi utfordringene er forskjellige er svaret en helhetlig politikk som setter vanlige folk først. Arbeiderpartiet vil sørge for at folk har en jobb å gå til, at velferdsstaten er der når man trenger den og skape en rettferdig klimapolitikk som kutter utslipp og skaper nye grønne jobber. Dette er våre hjertesaker.

Det innebærer at vi ønsker å skape flere lokale arbeidsplasser, sikre alle gode arbeidsvilkår og skape flere hele faste stillinger. Vi ønsker mer penger til kommunene som vil bety mer penger til Aurskog-Høland. Disse pengene kan vi bruke på flere lærere i skolen, styrke demensomsorgen og skape en god eldreomsorg i hele kommunen.

Det er på tide med et nytt flertall og en Ap-ledet regjering. Jeg oppfordrer alle til å bruke stemmeretten og stem gjerne tidlig i trygge omgivelser på rådhuset. Du kan stemme tidlig fra 1. juli og den ordinære forhåndsstemmingen begynner 10. august.

Godt valg.

Leder av Aurskog-Høland Arbeiderparti

Publisert i Indre Akershus Blad tidligere.