Leserinnlegg: Ny SFO på Løken?

Steinar

Det blir trolig ikke ny skole på Løken med det første, men det er fortsatt store muligheter til å skape en bedre skole. Ny barnehage på Løken skal være ferdig i 2020. Da vil den midlertidige barnehagen ved Løken skolen forsvinne. Det vil gi skolen et stort området som kan brukes til mange gode formål. Dette er en mulighet vi må utnytte til det fulle.

Noe av det første som bør gjøres er å bygge en ny vei bak Bjørkly barnehage som sikrer tilgang til Øvre Tallak Vei for folk som bor der. Inn- og utkjøringen til Leikvin må vurderes med tanke på trafikksikkerhet for skoleelevene. Deretter kan hele området mellom Løken skole og Prestgårdsmåsan stenges av for biltrafikk, som vil sikre tryggere skolevei for barn og unge. Så kommer det store spørsmålet: Hva skal vi gjøre med området?

Det blir viktig med en god dialog med de ansatte på skolen. Et forslag jeg har fått når jeg har gått på husbesøk er ny SFO. I dag er SFO en del av Løken skole. Hvis vi på sikt bygger en ny SFO der Bjørkly barnehage står i dag så vil det frigi klasserom eller kontorer til de ansatte. Området mellom ny SFO og skolen vil kunne brukes til felles uteareal. Forslaget gir skolen økt elevkapasitet med tanke på framtidig tilflytting og nye muligheter for uteaktiviteter og for bruk av Prestegårdsmåsan.

Andre forslag som har kommet opp er utearealer, skatepark, parkeringsplasser og nybygg for 5.-7. klasse slik at eksisterende skolebygg brukes av 1.-4. trinn og SFO. Aurskog-Høland Arbeiderparti ønsker seg en prosess med bred medvirkning for å sikre at vi bruker denne muligheten å tenke langsiktig på hva Løken skole og nærmiljøet på Løken trenger aller mest.

3. kandidat og leder av Aurskog-Høland Arbeiderparti.

Leserinnlegg sendt til Indre Akershus Blad.