Leserinnlegg: Skal bli best i Viken på lærlinger

Ottesen og Evjen

Aurskog-Høland kommune er tredje best i Akershus på lærlinger viser tall fra 2019. Nå sikter vi mot å bli best i Viken. Det skal vi klare sammen med det lokale næringslivet.

Aurskog-Høland Arbeiderparti har levert på kommunale lærlinger denne perioden. Det skal det være ingen tvil om. I løpet av året vil vi nærme oss 30 lærlinger, i 2015 hadde vi 17 lærlinger. Det er en formidabel økning. Vi har som mål å ha 1 lærling per 500 innbygger. Det krever økte administrative ressurser. Ap vil foreslå å sette av flere ressurser til lærlinger i budsjettene de neste årene.

Økt antall lærlinger krever økt innsats fra lokalt næringsliv og et godt samarbeid mellom næringsliv og kommune. For å bedre samarbeidet om lærlingplasser, vil Ap ha dette som tema når vi drar på bedriftsbesøk. Aurskog-Høland har mange seriøse lokale bedrifter som har lærlinger. For eksempel besøkte vi nylig Bygg Med Oss som i løpet av året vil ha to lærlinger. Slorbak og Thoresen er en annen bedrift som har lærlinger. Mindre bedrifter kan gå sammen om å ha en lærling og sikre en god start på arbeidslivet for mange unge mennesker i bygda.

Lærlingplasser er en langsiktig investering for bedriftene. De bidrar til å sikre rekruttering til egen arbeidsplass, fagfelt og bransjer i et arbeidsmarked med tøff konkurranse om arbeidskrafta. Samtidig sørger bedriftene for at kommune og lokalsamfunnet får kunnskap til bedriften og tjenestene den utfører. Lærlingene får mulighet til å bli kjent med yrket, bransjen og enkeltbedrifter tidlig i utdanningsløpet. Lærlingplasser gir rom for gjensidig læring der lærlingene får grundig opplæring innen sitt yrke samtidig som de får en innføring i arbeidslivet, mens andre ansatte får et innblikk i hva fremtidens arbeidskraft tenker, nye faglige utviklinger og muligheter samt erfaring i opplæring og ledelse.

Lærlingene vår skal bygge fremtidas kommune, region og land. Lærlinger er nødvendig for å sikre gode, framtidsretta kommunale tjenester. Vi trenger flere av dere og skal jobbe hver dag for at vi blir best i Viken på lærlinger.

Steinar Ottesen3. kandidat og leder av Aurskog-Høland Arbeiderparti