Små vedtak, store forskjeller

Et nytt kommunestyremøte er unnagjort og Aurskog-Høland Arbeiderparti hadde fire forslag som ble vedtatt. Ett av forslagene var til og med historisk.

original_1478639216_9606102

Aurskog-Høland Arbeiderparti lovet velgerne i 2015 at vi skal bygge fremtidas lokalsamfunn. Vi er godt i gang. Mange av de store byggeprosjektene er i rute og den økonomiske situasjonen er solid. I tillegg bygger vi stein for stein eller vedtak etter vedtak. Et politisk vedtak kan forandre liv uansett størrelse, mange små vedtak kan utgjøre en stor forskjell. Det har vi i hvert fall troen på og beviset ble åpenbart 2. mai 2016.

Miljø

La oss starte med det historiske forslaget som ble først fremmet i formannskapet av Randi Ransberg (Ap) på vegne av Ap, Sp og KrF. Det har lenge vært et behov for en hurtigladestasjon i Aurskog-Høland kommune. Da kan man lade elbilen på cirka 20 minutter. I går kveld tok vi et stort steg. Vi håper at næringslivet tar opp tråden og får dette realisert så fort som overhode mulig. Forslaget lød som følger og ble vedtatt:

«Vi ber om at det settes av kr 100.000 til etablering av en hurtigladerstasjon på Bjørkelangen. Samtidig vil vi at det utredes om det er grunnlag for å etablere en slik ladestasjon på Løken. Det bes om at administrasjonen fremmer en sak på hvordan dette kan gjøres».

Helse

Innen helse og rehabilitering ble følgende forslag vedtatt:

«Det skal kjøpes inn TV og veggfester til alle rommene hvor det er korttidsplasser ved Bjørkelangen sykehjem. Til dette formålet skal det avsettes kr 150.000 og pengene skal tas fra overskuddet for driftsåret 2015».

Læremidler

Innen oppvekst og utdanning ble følgende forslag vedtatt:

«Det stilles kr 300.000 til disposisjon til innkjøp av læremidler i grunnskolen. Pengene disponeres fra regnskapsoverskudd 2015».

Sykefravær

Og ikke minst at vi folkevalgte vil ha bedre oversikt over sykefraværet i kommunen. Forslaget ble vedtatt:

«Sykefraværet skal for 2016 rapporteres totalt, innen hver sektor og innen stab. I tillegg skal det være en oversikt over tiltak og resultater»