Snart valgkamp!

Randi Ransberg

Den store valgkampen er så smått i gang, og fremover må vi alle være med på å bidra til at det blir regjeringsskifte til høsten. Vi ønsker Jonas Gahr Støre som statsminister, og vi ønsker oss en politikk der det blir mindre forskjeller mellom folk. Vi i Aurskog-Høland Ap skal selvsagt være med på å jobbe for valgseier. Den beste måten å drive valgkamp på i dag, i disse koronatider, er å løfte frem politikken vår. Lokalpolitikk betyr mye, og vi må sette søkelys på de sakene som faktisk er viktig for våre innbyggere.

Arbeid til alle, er kanskje den viktigste saken vi kan jobbe for. I dag er arbeidsledigheten i landet vårt høy, og det å havne utenfor arbeidslivet er svært alvorlig, både for den enkelte som opplever det, men også for samfunnet. Vi som parti må se på de muligheten som byr seg, slik at vi i størst mulig grad kan legge til rette for flere arbeidsplasser, verdiskaping og næringsutvikling i kommunen. Det betyr at vi vil støtte prosjekter som skaper vekst.

Vi ønsker å styrke bemanningen både i barnehagene våre og i eldreomsorgen i kommunen. God oppfølging allerede i barnehagen, øker muligheten for at barna klarer seg godt, både i grunnskolen og i videregående opplæring. Å møte kompetente medarbeidere som har tid til å se den enkelte, er vesentlig for å kunne si at vi er gode på eldreomsorg.

Vi skal bidra til at lærlinger får læreplass, slik at de får fullført og bestått utdanninga si. Gjør vi det, får vi dyktige fagarbeidere tilbake. Det vinner både den enkelte ungdom på, og ikke minst vi i lokalsamfunnet.

Nå om dagen er vi veldig opptatt av hvor vi skal bygge framtidas omsorgsboliger. Det er tverrpolitisk enighet om at vi skal dreie tjenestene for eldre lengre ned i omsorgstrappen. Dette gjør vi for å ruste oss for framtida, for da blir vi mange flere eldre. Men vi er tydelige på at en dreining i tjenestene ikke skal bety dårligere eldreomsorg, men det kan bety at vi finner andre løsninger enn det som vi tradisjonelt er vant med at eldreomsorg skal være.

Randi Ransberg

Gruppeleder