Leserinnlegg: Vi ønsker god eldreomsorg

Randi Ransberg

Min kjære mamma bor på sykehjem på Nord-Vestlandet, og den siste tiden har helsa skrantet. Hun trenger hjelp til det meste nå. I sommer har jeg sittet mye ved hennes sykeseng og gitt henne mat, drikke og omsorg, noe som har vært godt for oss begge.

Siden mamma sover en del innimellom, blir det tid til å tenke mye. Du kommer på en måte inn i rutinene ved et sykehjem når du er der hver dag i flere uker. For de ansatte er tid til den enkelte pasient en knapphetsressurs. Det er mange som trenger mye hjelp på avdelingen, og skjer det noe ekstra, som det ofte kan gjøre der det er mange syke mennesker, blir det enda mindre tid til den enkelte.

Nok ansatte ved hver avdeling er helt avgjørende for hverdagen både til pasientene og de ansatte. Det gir helsefagarbeidere og sykepleiere mer tid til den enkelte pasient, og det gir mindre stress og belastning på den enkelte medarbeider.

Når du er totalt avhengig av hjelp fra andre, er det viktig at det er et kjent ansikt som kommer inn på rommet når du får hjelp. Mange og stadig nye ansikter skaper usikkerhet hos den syke, fordi de ikke kjenner pasienten, misforståelser oppstår og noen ganger uheldige situasjoner. Siden jeg har vært mye hos mamma under ferieavviklingen, har jeg forståelse for at det må være mange sommervikarer der, men ellers i året bør det være flest mulig faste personer. Derfor er det utrolig viktig at de ansatte har hele og faste stillinger. Det er bra for pasientene og for de ansatte gir det både en forutsigbarhet og økonomisk trygghet.

Når du bor på sykehjem er ofte måltidene et av høydepunktene på dagen. Det er så viktig at maten er god, næringsrik og delikat. Å kjenne duften av nylaget mat vekker appetitten hos de fleste av oss, og det er spesielt viktig for de mange eldre som kanskje ikke har så god matlyst. Kortreist mat, helst laget på sykehjemmet, er derfor veldig bra.

Når du blir eldre er det viktig at du får den hjelpen du trenger der du bor, om det er hjemme, i omsorgsbolig eller på sykehjemmet. Jeg er glad for å være med i et parti som er opptatt av god eldreomsorg. Aurskog-Høland Arbeiderparti ønsker flere ansatte i eldreomsorgen, skape flere hele og faste stillinger, bygge flere omsorgsboliger og satse på kortreist mat.

Randi Ransberg, gruppeleder Arbeiderpartiet

Publisert i Indre Akershus Blad.